西尾市生涯学習センターデザインコンペ / Nishio City Lifelong Learning Center
Date : 2023.06
Type : Lifelong Learning Center
Location : Nishio, Aichi
Consultant : Ryotaro Sakata Structual Engineers, SfG landscape architects
Image : mtka
Date : 2023.06
Type : Lifelong Learning Center
Location : Nishio, Aichi
Consultant : Ryotaro Sakata Structual Engineers, SfG landscape architects
Image : mtka
Date : 2022.12
Type : Art center
Location : Sagamihara, Kanagawa
Consultant : Ikki Kobayashi, Mika Araki, ZO Consulting Engineers
Image : mtka
横浜美術館をサインと什器のみで刷新するプロポーザルコンペ案。これまではモノ中心であった美術館をモノとヒトが中心となる場所にすることをテーマに、サインと什器に加えて什器以上建築未満の「デバイス」(遊具サイン・クラウド・可動ボックス)を導入して転換を図った。サインはみなとみらいにあるキング、クイーン、ジャックからトランプをモチーフに、什器は横浜美術館の仕上げである御影石の肌理に近い再生プラスチックを使ってデザインしている。
Proposal competition to transform the Yokohama Museum of Art into an art museum using only signs and fixtures. In addition to signs and fixtures, we introduced “devices” (playground signs, cloud, movable boxes) that are more than fixtures and less than architecture, with the aim of transforming the museum, which used to be a place centered on objects, into a place centered on both objects and people. The signage is based on the motif of playing cards from the King, Queen, and Jack in Minato Mirai, and the fixtures are designed using recycled plastic that closely resembles the texture of granite, the finish of the Yokohama Museum of Art.
Date : 2022.08
Type : Art Museum
Location : Yokohama, Kanagawa
Consultant : Ikki Kobayashi, Studio Onder de Linde, yasuhirokaneda STRUCTURE
Image : mtka
アートギャラリーのエクストラスペース兼カフェの計画。歪なかたちのテナントスペースの中を用途に併せて11個の可動式ボックスを動かし配置することで、展示空間、物販店舗、イベントスペース、カフェをつくる。
This is a plan for an extra space and cafe for an art gallery. Eleven movable boxes are arranged in the distorted tenant space to create an exhibition space, a retail space, an event space, and a café.
Date : 2022.06
Type : EVENT SPACE, CAFE
Location : Tokyo
Floor : 413.52㎡
Consultant : BRANCH LIGHTING DESIGN, Studio Onder de Linde, yasuhirokaneda STRUCTURE
Model Photo : Masafumi Tsuji
ブランディング・PR会社[W.inc]のショールームである。彫刻家ロダン(Rodin)をキーワードに、既存のテナントスペースの床と壁には手をつけず、四周すべての壁を覆うことができる4.5倍ひだのカーテンを掛けた。時に束ねられ、時にドレープがかかり、時に伸び縮みしたカーテンは、ロダンの彫刻のように、硬いようで柔らかく、柔らかいようで硬い、アンビバレントなカタチをつくりだす。自由に振る舞うカーテンが見せる表情により空間が劇的に変化するショールームである。
This is showroom for branding and PR firm [W.inc]. With Rodin, the sculptor, as the key word, the floor and walls of the existing tenant space were left untouched, and curtains with 4.5 fold folds were hung to cover all the walls. The curtains, sometimes bunched, sometimes draped, and sometimes stretched and contracted, create an ambivalent shape, like a Rodin sculpture, at once hard and soft, soft and hard. The showroom is a place where the expression of the curtains dramatically changes the space.
Date : 2023.5
Type : Showroom, Gallery
Location : Shibuya, Tokyo
Floor : 63.47㎡
Collaborator : Studio Onder de Linde
Contractor : TOKYOKENCHIKUPLUS
Photo : Masafumi Tsuji
宇治の茶商「中村藤吉本店」のカフェおよび物販店舗のリニューアルデザイン。平等院の参道に面した前庭をもつ重要文化的景観建物である築120年の旧旅館のリノベーションである。Covid19による、観光客から地元住民への利用者の変化と非接触型店舗への転換をテーマに、地元の人がくつろぎ交流できる場所をセルフサービス型店舗としてデザインした。参道に面して建っていた旧物販店舗を解体し、前庭の3mの高低差をスロープに変換することによりスムーズに河川敷レベルまで続く動線を実現した。庭と河川敷はベンチやカウンターを新設し様々な居方ができるようにした。建築は、母屋が外観に手を加えることはできない重要文化的景観建物であったことから、インテリアの操作のみで空間の刷新を図った。エントランスは河川敷のレベルまで1階床を下げることで段差のないアプローチを実現し、内外がバリアなく連続する動線をつくっている。さらに階段を2つに増設し、適宜構造補強を行いつつ壁を撤去することで回遊性を獲得している。これまで開放されていなかった2階は、天井を抜き気積と開放感のある空間とし、宇治川への素晴らしい眺望が得られる客席としてだけでなくイベントスペースとしても利用している。これらの工夫により、商業施設でありながらもパブリック公園のような空間の質を獲得している。
Renewal design for the café and retail store of Nakamura Toukichi, a tea merchant in Uji, Japan. The renovation of a 120-year-old former ryokan, an important cultural landscape building with a front garden facing the approach to Byoudouin Temple, was designed by Covid19 as a self-service store where locals can relax and socialize, based on the theme of the change in users from tourists to local residents and the shift to a non-contact type of store. The old storefront facing the approach to the river was demolished, and the 3-meter difference in elevation of the front yard was converted into a slope to create a smooth flow line to the riverbed level. Benches and counters were newly installed in the garden and riverbed to allow for various ways of living. The main building is an important cultural landmark whose exterior could not be altered, so the interior was only manipulated to renew the space. The entrance floor was lowered to the level of the riverbed to create a step-free approach and a continuous flow line between the interior and exterior without any barriers. Two staircases were added, and walls were removed to create a circulation system, with appropriate structural reinforcement. The second floor, which had not been open to the public, was made open and airy by removing the ceiling, and is used not only as a seating area with an excellent view of the Uji River, but also as an event space. Through these innovations, the building has acquired the quality of a public park-like space even though it is a commercial facility.
Date : 2022.10
Type : Cafe, Salon
Location : Uji, Kyoto
Area : 1338㎡
Floor : 296㎡
Collaborator : Urban Design Center UJI, N2 LANDSCAPE, Jun Sato Structural Design Office, BRANCH LIGHTING DESIGN, Studio Onder de Linde
Contractor : breeze company, Yamada Zoen
Photo : Yasuhiro Nakayama
Press : 商店建築2023年10月号, 新建築2023年11月号
Award : GOOD DESIGN AWARD 2023 BEST 100
小規模水循環型システムの研究・開発を行なっているスタートアップ企業であるWOTAのラボ・オフィスである。既存建築は、築70年の元三和銀行馬喰町支店であった厳格なファサードをもった近代建築で、外観とは裏腹に内部は増改築を繰り返した状態であった。その空間に、誰もが読み込め共有できる手法(=ランゲージ)を入れ込み、受け継いでいけるコンテクストに書き換え、動的で完成しない時間を組み込んだ線としての建築の再構築を行なった。15のランゲージは、[1_ファサードの保存][2_エントランスの表裏変換][3_構造補強][4_断熱補強][5_再生材料][6_マテリアルシフト][7_建材の素地使用][8_多用途なファブリック][9_名建築からのスポリア][10_サインとなる防水塗装][11_光を届ける穴][12_呼応する光環境][13_小規模分散型水循環システム][14_漸進的な計画][15_災害避難施設への転換]である。これらのランゲージは、不安定な世の中において、この価値ある建築を確かな存在へと導くものである。さらに、建築設計の延長としてドキュメントとなるブックレットを出版し、後世に引き継ぐための状況の設計も行なっている。
It is the laboratory office of WOTA, a start-up company engaged in the research and development of Small-scale decentralized water reuse system. The existing building was a 70-year-old former Bakurocho branch of Sanwa Bank, a modern building with a strict facade.
The 15 languages are: [1.Facade preservation] [2.Front / back conversion of entrances] [3.Structural reinforcement] [4.Thermal insulation reinforcement] [5.Recycled material] [6.Reusing material] [7.Use of base material] [8.Multi-functional fabric] [9.Spolia from famous architecture] [10.Waterproof paint as a sign] [11.Holes to deliver light] [12.Responsive lighting environment] [13.Small-scale decentralized water reuse system] [14.Gradual planning] [15.Conversion to an evacuation facility]
These languages will bring this valuable architecture to a solid existence in an unstable world. In addition, we are designing a situation to be passed on to future generations by publishing a booklet that will serve as documentation as an extension of the architectural design.
WOTA office project
Date : 2021.11
Type : Laboratory, Office
Location : Chuo-ku, Tokyo
Floor : 1635.24㎡
Collaborator : Izumi Okayasu Lighting Design, Studio Onder de Linde, Chiba Associates, Atsuki Kikuchi Ltd, Masayuki Makino
Contractor : Ishimaru Co.,Ltd., Shoken Enterprise Co.,Ltd.
Photo : Yasuhiro Nakayama, Masafumi Tsuji
Press : 新建築2022年3月号
住宅のリノベーションである。敷地は大仏坂の切通しに近く、鎌倉特有の谷戸地形に位置する。はじめに地盤沈下し建物が歪んでいた南側をごっそり減築し、暗かった北側に光を届けた。それでもまだ面積超過していたため、東西の下屋部分を取り除き、擁壁や隣地との隙間を大きくして敷地全体に風の通り道をつくった。残った北側建物は軸組をジャッキアップして基礎を一部つくり直し、柱梁は適宜入れ替え、構造の健全化を図った。最後に古くなった設備機器を更新し、建主の希望である白い内外装の改装を行った。こうして高齢の夫婦が残りの人生を住まうのに十分な機能をもった小さな住宅ができたわけだが、問題はここからである。現行の法規上では永遠にリノベーションされ続けることでしかあり続けることができないこの住宅は、再びリノベーションされる時がくる。増改築を繰り返した既存の住宅は、都度必要なパーツを追加、更新した無機的で閉じた状態であり、それを踏襲していてはこれまで通りの延命治療的修繕で終わってしまう。そうではなく、今回のリノベーションによって有機的で動的な建築のあり方に刷新し、古びた住宅が建ち並ぶ周辺もひっくるめて、風景をごっそり変えてしまうような大胆な手立てを行う必要があるように思えた。そこで、北側で完結した住宅をひとつの「家」と捉え、減築で空いた南側にテラスとなる「庭」をリビングの床レベルとほぼ同じ高さに設けた。そして「家」と「庭」とを繋ぐ線を西側に引き膨らませた半月型の「代」を新しい建築として加えてみた。「代」は確認申請不要の10m2以下の増築で、屋根を矩勾配でカットすることで平面と断面に同じ曲率のカタチが現れ、平面は最大でも幅1.2mしかなく、特定の機能を持たない。そんな「代」を「家」と「庭」を繋ぐ新たな補助線として添えてみると、円弧のフレームはするりと滑らかに双方を繋ぎながら滞りのない流れをつくり出し、窓から外さらには周辺にまで続いていく開かれた建築に一変した。各要素の関係性を揺るがす補助線としての「代」を添えることにより、この住宅は動的な建築に生まれ変わり、寂れた隣家、カビで黒ずんだ擁壁など、すべての風景を肯定できる環境となった。そしてこの「代」によるフレーミングは、周辺関係をも含めた未来のリノベーションに多彩なランゲージを提供するはずだ。明るい建築としてこの場所にあり続け、次の居住者や設計者に良いバトンを渡すことができたとしたら本望である。
The renovation project of a non-reconstructable house. In order to keep the excess building-to-land ratio within the legal limit, the south side of the house, where the ground had subsided, was reduced, the east and west sheds were removed, and the remaining north side building was structurally sounded. Then, we added a half-moon shaped “margin” that expands the line connecting the “house” on the north side and the “garden” on the south side. The “margin” is an extension of less than 10㎡ that does not require a confirmation application, has only 1.2m wide at maximum, and does not have a specific function. While connecting both sides of the building, it has been transformed into a dynamic architecture that continues from the windows to the outside and to the surroundings, creating an environment that affirms all sceneries.
Date : 2021.4
Type : House
Location : Kamakura, Kanagawa
Floor : 75.50㎡
Consultant : Ryotaro Sakata Structual Engineers, Studio Onder de Linde
Contractor : Kobotto House, Furuya Garden
Photo : Yasuhiro Nakayama
Press : 新建築住宅特集 2021年11月号
JR宇治駅前にある観光案内所のリノベーション。フルオープンにできる木製建具や内外に連続する天井ルーバーによって、駅前広場や駅のプラットホームなどの周辺のランドスケープとの連続性を持たせ、まちに開かれた観光案内所とした。インテリアは、家具を奥行き方向に並行に配置することで、内部空間を3層に分け、観光客の滞留空間を分散させるとともに、中宇治地域のもつ「『奥・ゆかしい』まち」の質を体現している。
Renovation of a tourist information center in front of JR Uji Station. The wooden doors that can be fully opened and the continuous ceiling louvers inside and outside create a continuity with the surrounding landscape such as the station square and the station platform, making the tourist information center open to the town. By arranging the furniture in parallel in the depth direction, the interior space is divided into three layers to decentralize the space for tourists to stay.
Date : 2021.9
Type : Tourist Information Center
Location : Uji, Kyoto
Floor : 88.66㎡
Collaborator : UDCU, Nara Women’s Univ.
Contractor : Iwasaki Construction Company
Photo : Yosuke Ohtake
Press : 新建築2023年11月号
フォトスタジオのGO-SEES AOYAMAに続く恵比寿店である。場所は、恵比寿ガーデンプレイスの斜向かいにあるビルで、フォトスタジオとして設計されていたテナントの居抜きであった。既存のプランはほとんど変更せず要望通りに整えたうえで、メイクルームの大きな扉は換気開口のために隅切り、メイクルームカウンターとエントランスカウンターは動線のために隅切り、移動式キャビネットの扉は手かけのために隅切り、ホリゾントの床は最大面積確保のために隅切った。「隅切り」という一手によって空間を動的に変化させる試みである。
This is the Ebisu branch following the photo studio GO-SEES AOYAMA. It is located in a building diagonally across from Yebisu Garden Place. Since interior had been designed as a photo studio, the existing plan was kept almost the same.
The large door of the makeup room is cut into a corner for ventilation, the makeup room counter and entrance counter are cut into a corner for traffic flow, the doors of the mobile cabinet are cut into a corner for a handhold, and the cyclorama is cut into a corner for the maximum floor area. This is an interior design that attempts to dynamically change the space by a single move of “corner cutting”.
Date : 2021.3
Type : Photo studio
Location : Shibuya, Tokyo
Floor : 240.03㎡
Contractor : TOKYOKENCHIKUPLUS
Photo : Gottingham